Blog
Før Corona, var intern kommunikation noget man havde uden egentligt at tænke over det. Det kom helt af sig selv til møder, ved kaffemaskinen eller i kantinen. Efter arbejdspladsen blev skiftet ud med hjemmekontoret er der imidlertid sket noget med vores tilgang til Intern kommunikation.
På den nye digitale arbejdsplads begynder intern kommunikation at findes på flere kanaler. Det er stadig på møder, men hos nogle er det online frem for fysisk, ligesom mails er udskiftet af enten sms eller chats, hvis det er uformelle eller mindre forespørgsler.
Dette skifte i den interne kommunikation, betyder at virksomhederne enten skal acceptere brugen af f.eks. messenger eller selv finde medier, hvor den interne kommunikation kan forgå gnidningsfrit. Her er det oplagt at overveje et intranet.
Intranet som fundament for god intern kommunikation
Et intranet er en digital platform, hvor medarbejderne mødes og formel samt uformel information kan distribueres. Alt efter hvilken intranet platform du benytter, kan du også benytte intranettet til flere administrative opgaver. Hos Intras har vi f.eks. mulighed for at indtaste kørselsregistrering, fraværs- og ferieregistrering. Funktioner som alle skal benytte til et vidst omfang – bare digitaliseret. Det vil være med til at gøre hele processen mere effektiv samt fleksibel, fordi du blot har ét sted du skal indtaste dine data. Og så kan det hele gøres hjemmefra, hvis man har mulighed for et hjemmekontor.
Ydermere har Intras muligheden for at oprette individuelle sider efter projekter, så alle informationer om disse er samlet et sted. Inkl. F.eks. debatgrupper om emnet. Du kan også sende mails eller bruge chats. På den måde kan man nøjes med én platform og dermed kun en side åben, når man skal i kontakt med sine kollegaer eller have informationer vedr. projekter.
Pssst. Ved du hvordan man definerer Intern kommunikation?
Intern kommunikation er informations flow og udveksling af idéer og synspunkter mellem ledere og medarbejdere og også kommunikationen mellem enkeltpersoner og grupper på forskellige niveauer og enheder eller dele af organisationen jvf. Bente Erlien(Intern kommunikasjon, s. 17). Det er altså al den kommunikation der er internt i virksomheden - mellem kollegaer, afdelinger og på tværs af de forskellige stillingsniveauer.